Oppstart i barnehage og overgangen til skole

Det kan være en utfordring både for barn og foreldre når man skal begynne i barnehage eller skole. I Tripp-Trapp-Tresko ønsker vi å legge til rette så godt vi kan for at disse overgangene skal bli gode.

 

Overgang hjem-barnehage

I samarbeid med foreldrene legger vi vekt på at barnet skal få en trygg og god overgang til barnehagen. Vi tar utgangspunkt i «Trygghetssirkelen» som beskriver voksne som en trygg havn/ladestasjon for tilknytning og utforsking.  Vi jobber ut fra en oppstartmodell som vi har kalt Tripp-Trapp-Tresko-formen. Den er inspirert av «Jåttåmodellen», men tilpasset vår barnehage.  Hvert barn setter vi opp 5 dager tilvenning hvor foreldrene er med, og aktivt til stede i lek og rutinesituasjoner sammen med personalet i barnehagen. Foreldrene overlater gradvis oppgavene med mating, bleieskift og legging til personalet. Dette vil gi en god og trygg overgang for barnet. Individuelle forskjeller vil trenge individuell tilpasning.   Trenger familien mer enn 5 dager, er det selvsagt mulig.  

Trygghet skapes når tid og forutsigbarhet preger de faste rutinene i hverdagen. Vi vil legge til rette for at overganger skal preges av ro og positiv stemning, slik at denne tryggheten blir ivaretatt. Nye foreldre får utdelt en mer detaljert beskrivelse av TTT-formen.

Overganger innad i barnehagen

For dette barnehageåret har vi delt barna inn i 2 grupper, Storerommet (3-5 år) og Lillerommet (0-3 år). I tillegg er barna delt inn i grupper på sin avdeling. Denne informasjonen ligger på kidplan. Vi samarbeider på tvers av gruppene, og de større barna er rollemodeller for de yngre barna. Det er stor åpenhet mellom Storerommet og Lillerommet, spesielt på morgen og ettermiddag. De ansatte kjenner hvert barn, da alle møtes jevnlig. Dette fører til at overganger innad i barnehagen blir små og enklere for barna.

Overgang barnehage-skole

Vi ønsker å legge til rette for at barn kan ta avskjed med barnehagen på en god måte. De skal ha tro på egne evner og se frem til å begynne på skolen. Det betyr at overgangen fra barnehage til skole skal bli best mulig for det enkelte barnet. Barnehagen sender i samråd med foreldre et overføringsskjema til skolen der det står litt om trivsel, interesser, språk og motorikk. Om et barn skulle ha behov for ekstra spesiell tilrettelegging skjer dette i samarbeid med barnets hjem.

Førskolegruppa vår heter Superklubben og er sammen jevnlig fra høst til vår. Da jobber vi med aktiviteter som:

  •   Rekke opp hånden når vi vil si noe
  •   Lytte til andre
  •   Ta imot kollektive beskjeder                       
  •   Ta ordet og fortelle
  •   Vente på tur
  •   Jobbe selvstendig og konsentrert om en oppgave 
  •   Ta buss                                    

 

I løpet av året er vi med på å arrangere ulike treff med førskolebarna i Framsyn barnehage, slik at de blir kjent med flere som skal begynne på skolen. Når skolestarten nærmer seg, går vi på besøk til skolen og SFO. Kontaktlærerne får vi treffe både på skolen og i barnehagen.